28 Mart 2020 Cumartesi

Din Nedir? | Tolstoy

Herkese yeniden merhaba. Karantina günleri nasıl geçiyor? Bazılarına göre müthiş bir avantaj olmasına rağmen bazılarıysa sıkıntıdan ölüyor. Özellikle ben bol bol kitap okuyorum. Bolca zamanım var ve bunu en düzenli bir şekilde değerlendirmeye çalışıyorum. Peki siz şu an neler okuyorsunuz? Yorumlar bölümünden görüşlerinizi ya da önerilerinizi bizlerle paylaşabilirsiniz.

Beni bilen bilir, tam bir klasikler hayranıyımdır. Bugün de Lev Nikolayeviç Tolstoy'un en çok satan kitaplardan birisi olan Din Nedir kitabından bahsedeceğiz.

Tüm insan toplumlarının hayatında din, zamanla gerçek anlamından sapmış; kendinde bu anlamda eser kalmayıncaya kadar bu sapmasına devam etmiş; sonunda katılaşarak, halihazırdaki yerleşik biçimlerini almış ve bu noktada, insanların yaşamları üzerindeki etkisi olağanüstü azalmıştır. Var olan dinsel öğretiye artık inancı kalmayan okumuş azınlık, bu dönemlerde sadece inanıyormuş gibi yapar. Çünkü kitleleri yerleşik yaşam düzenine bağlamak için, bunu gerekli görürler. Kitleler, tembellik yüzünden yerleşik din biçimlerine sarılsa bile, onların yaşamlarına artık dinsel düzenlemeler değil, gelenek, görenek ve devletin yasal düzenlemeleri yön verir. Kitapta da en çok eleştiriyi burada yer vermiş yazar. Bu güne kadar inandığımız ve belkide hiç sorgulamadığımız gerçeklerle yüzleştiren, bu anlamda acımasız, bir o kadar da gerçek bir kitap okuyacaksınız.

Tolstoy ikinci kısımda ise dinsizleri eleştiriyor. İnsanların vahşileştiğini, hayvansal hırslarının gözünü kör ettiğini ve gittikçe ahlaksızlaştığına vurgu yapıyor. Çözüm ona göre tabi ki din zira insan, hayvanlar gibi sınırlı ve yalnızca belli komutlarla hareket eden bir varlık değil. Görür, fark eder, düşünür. Kendisinin ve sevdiklerinin akıbetini merak eder, bilinmezlik hissinden korkar. Yalın bir dille Hristiyanlık üzerinden çok güzel bir eleştiri ortaya koymuş. Sadece Hristiyanlık da değil, Müslümanlık, Putperestlik ve diğer inançları da eleştiriyor. Artısıyla eksikleriyle düşüncelerini yazıyor. 

Kesinlikle okunması gereken bir eser. Okuyunca derin düşüncelere dalacağınıza eminim. Ama bir uyarım var, eğer yaşınız küçükse ve ilk kez bir klasik okumak istiyorsanız bu eserle başlamamanızı öneririm. Size belki ağır gelebilir. Kendinize çok iyi bakın, okumakla kalın!

Firavunlar piramitleriyle gururlanırlardı, fakat o piramitleri yaparken milyonlarca kölenin öldüğünü biliyoruz.

Kendisini değil de başkalarını kontrol etmeyi isteyen bir kişi görürseniz bilin ki o özgür değildir; o insanlara hükmetme tutkusunun kölesi olmuştur. 

Bütün dinlerin özünü, şu soruya verilen cevap teşkil eder: Neden varım? Ve beni kuşatan sonsuz kainatla ilişkim nedir? 

Dinin asıl ilkesi ya unutuldu ya da boş verildi ve öne dinin sürdüğü pek çok saçma inancın altında ezildi. 

Bir zorba yaratılır yaratılmaz, devletin bütün kokuşmuş süprüntülerini çevresinde toplar. 

Bir din ne zaman bozulmaya başlamışsa, bu dinin koruyucuları, akılcı eylemlerini zayıflatmış oldukları insanları kendi istedikleri şeye inandırmak için her türlü aracı kullanmışlardır. 

12 yorum:

  1. "Bir din ne zaman bozulmaya başlamışsa, bu dinin koruyucuları, akılcı eylemlerini zayıflatmış oldukları insanları kendi istedikleri şeye inandırmak için her türlü aracı kullanmışlardır."

    Dinle ilgili söylenebilecek mükemmel bir söz!

    YanıtlaSil
  2. Tolstoy is my favorite author!

    Stay healthy!

    YanıtlaSil
  3. Baştan 2. ile sondan 2. alıntılara bayıldım. Tolstoy'u çok severim zaten Tolstoy sevilmez mi?:) Sondan 2. alıntı ismi lazım değil birini hatırlattı bana. Kurban olduğum Tolstoy nasıl da çözmüş. Demek o günden bu yana hiç değişmiyor bazı şeyler.
    Dinlerin ne olduğunu belli ki görmüş ama buna rağmen çözümü yine dinde bulmasına şaşırdım. Öyle zeki birinin çözümün dinde olmadığını da anlamasını beklerdim. Şimdi koskoca Tolstoy kim, ben kim de eleştiriyorum diyecek herkes ama ne yapayım fikrim bu. Çözüm dinde değil akılda, hümanizmde, eğitimde, bilimde, sanatta, insan psikolojisinde, toplumbilimde ve insanda diye düşünüyorum.
    Eline sağlık kesinlikle okumak isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumun için çok teşekkür ederim. Yazdıklarına yüzde yüz katılıyorum. :)

      Sil
  4. ah ya bu dinler hem insanları düzene sokmak için lazım olmuş hem de insanın önünde en büyük engel olmuş. bizim ülkede şu din ve devleti birbirinden bir ayıramadılar yaa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumun için çok teşekkür ederim. Aslında ayrılmalıydı. Biz bu yüzden de gelişemiyoruz maalesef.

      Sil
  5. Zamanla insan herşeyi bozuyor nefs ben ego ne derseniz artık

    YanıtlaSil
  6. çok ağır bir esermiş. okuma listeme ekledim. dinler konusu her zaman çok tartışılır.
    bu arada seni #zorolsadakarantinadevamediyor etkinliğine davet ediyorum =) Karantinada okuduğumuz kitapları paylaşıp önereceğiz. detaylar son gönderimde var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumun için çok teşekkür ederim. Tabi ki seve seve yaparım! :)

      Sil

Tüm telif hakları Konumuz Kitap web sayfasına aittir. İzinsiz hiçbir şey kopyalanamaz, yayınlanamaz. Blogger tarafından desteklenmektedir.